RENDANG BEREMPAH HATI


Assalamualaikum semua

Resepi rendang berempah arwah opah saya..tp ade beberapa bahan telah saya olahkan..opah sya menggunakan jintan manis dan biji ketumbar yang perlu disangai terlebih dahulu tetapi saya hanya gunakan serbuk yang readymade shj..bg saya rasanya lebih kurang sama ..

Rendang ini juga sedap di makan dengan lemang..Jom tengok resepinya..



RENDANG BEREMPAH HATI
Hidangan 4orang

Bahan-bahan

600gm hati ayam/hati lembu
250 ml santan
1/2 sudu teh serbuk ketumbar
1/2 sudu teh serbuk jintan manis
1/2 susu teh serbuk kunyit
4 sudu makan cili kisar
5 sudu makan serbuk kari
2 kuntum bunga lawang dan bunga cengkih
1 kulit kayu manis
1 sudu teh kicap pekat
1 asam keping
1 sudu gula melaka
2 sudu besar kerisik kelapa
minyak untuk menumis
garam dan gula


Bahan kisar

1/2 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
1 batang serai
2cm halia

Cara masak

  1. Potong hati sederhana besar. Gaulkan hati dgn tepung gandum..biarkan 5 minit untuk menghilangkan baunya, kemudian basuh dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali masukkan bunga cengkih bunga lawang dan kulit kayu manis..kemudian masukkan bahan kisar , cili kisar, serbuk jintan manis, serbuk ketumbar, serbuk kari dan serbuk kunyit..Tumis hingga naik minyak 
  3. Kemudian tambah santan, kerisik,kicap pekat,gula melaka. Kacau rata dan masukkan hati..
  4. Masak hingga timbul minyak..klu hendak berkuah tak perlu kering sangat terpulang pd masing2
  5. Letak garam dan gula secukup rasa, saya lebihkan gula untuk rasa lemak2 manis.
Selamat mencuba... 

Ulasan

Catatan Popular