BEGEDIL DAGING


 Assalamualaikum semua

Selamat Berpuasa

Hari ni saya buat begedil daging yang lembut, saya suka buat comel2 supaya senang untuk di makan..
Biasanya saya akan buat lebih sikit untuk disimpan dan keesokannya kalau rajin boleh la buat soto memandangkan banyak stok bihun di rumah ni
Daging kisar, kita boleh juga tukar dengan isi ayam yang di cincang, saya tidak menggunakan bawang biasa, saya tukar dengan bawang goreng segera lebih mudah.



BEGEDIL DAGING - 24 ketul
kisahinara.blogspot.com

Bahan-bahan

8 biji kentang sederhana besar ( 800gm)
2 biji bawang putih dicincang
1/2 cawan bawang goreng
3 daun bawang/daun sup potong halus
100 gram daging cincang ramly
2 biji telur ayam
1/2 sudu kecil lada sulah
garam secukup rasa

 Cara masak
  1. Goreng kentang hingga masak.Jangan rebus kentang nanti lembik begedil ni 
  2. Sementara goreng kentang tu boleh la kita masakkan daging cincang. Masukkan 1 sudu minyak dalam kuali tumis bawang putih dah kuning masukkan daging cincang hingga kering, saya letakkan sedikit lada sulah
  3. kemudian kita lecek kentang td hingga lumat baru masukkan semua bahan yang lain termasuk daging yang telah di masak tadi, gaul rata, saya letak garam halus 2 sudu kecil.. 
  4. Tambah kan 1 kuning telur dan gaul rata
  5. Boleh la dibentuk bulat comel2 adunan ini tak melekat senang dibentuk
  6. Untuk menggoreng celup je dengan telur dan goreng,  balik begedil dengan lemah lembut ye..jangan kasar tau nnti pecah. 
  7. Saya dapat 24 ketul , saya goreng separuh dan bakinya di simpan dalam fridge 


Baki bergedil yang akan saya simpan.
nampak tak kecomelannya di situ..hihi










Ulasan

Catatan Popular